2. Ezért folytassuk tovább. Akit általában bölcsnek neveznek, az ténylegesen nem olyasvalaki, aki összegyűjti a dolgokat egy erős vagy egy kiváló tolvaj számára? Akit általában bölcs embernek neveznek, az ténylegesen nem egy erős vagy egy kiváló tolvaj számára őriz meg dolgokat? Miért gondolom így?
Régen Kuan Lung Feng-et
lefejezték, Pi Kan szívét kivágták, Csang Hung testét felhasították, Vu Ce Hszü
testét hagyták megrohadni1. Mind a négy értékes ember volt, mégsem
megmenekültek meg a szörnyű haláltól.
A rabló Csi bandájának egyik
tagja azt kérdezte Csi-től:
-- Nekünk, rablóknak is van
utunk (Tao)?
-- Van-e bármi, aminek ne lenne
útja (Tao-ja)? Egy rabló bölcsessége abban mutatkozik meg, hogy képes
felbecsülni, hogy mennyi érték van egy házban. A bátorsága abban mutatkozik
meg, hogy ő lép be elsőként egy házba. Az igazságossága abban mutatkozik meg,
hogy ő távozik el utoljára. Az okossága abban mutatkozik meg, hogy képes
felismerni azt, hogy a rablás kivitelezhető vagy sem. Az embersége pedig abban
mutatkozik meg, hogy egyenlően osztja el a zsákmányt. Aki nem rendelkezik ezzel
az öt tulajdonsággal, abból nem lehet jó rabló az Ég alatti világon.
Ebből a szempontból nézve a
dolgokat, mint ahogyan egyetlen jó ember sem keletkezne anélkül, hogy el ne sajátítaná
a bölcsek útját (azaz a bölcsek tanítását), ugyanígy a rabló Csi sem
gyakorolhatná foglalkozását anélkül, hogy el ne sajátítaná a bölcsek útját. De
az Ég alatt kevés a jó ember és sok a rossz. Így valójában a bölcsek kevés
hasznot hoznak az Ég alatti világnak, és sok kárt okoznak.
Ezért mondják, hogy "Amikor
az ajkak hiányoznak, akkor a fogak kihűlnek"; "Lu állam rossz bora
vezetett Han-tan városának ostromához"; "A bölcsek születésekor
keletkeznek a kiváló tolvajok"2. Vesszőzzétek meg a bölcseket,
engedjétek útjukra a tolvajokat, útonállókat, és akkor az Ég alatti világ
kormányzása rendbe jön! Ha a források kiszáradnak, a völgyek kiüresednek; ha a
dombok lekopnak, az árkok feltöltődnek. Ha a bölcsek kihalnak, nem keletkeznek
többé kiváló tolvajok. Így az Ég alatti világ békés és gond nélküli lesz.
De amíg a bölcsek nem halnak ki,
addig nem tűnnek el a kiváló tolvajok vagy rablók sem. Minél nagyobb hangsúlyt
fektetünk arra, hogy bölcsek kormányozzák az Ég alatti világot, annál több hasznot
gyűjtünk össze az olyanok számára, mint a rabló Csi. Ha vékával és szakajtóval
mérünk, véka és szakajtó segítségével fognak lopni3. Ha mérleget és
kétkaros mérőt használunk, mérleg és kétkaros mérő segítségével fognak lopni.
Ha abakuszt és pecséteket használunk, abakusz és pecsétek segítségével fognak
lopni. Ha emberséget és igazságosságot használunk a világ megjavítására, az
emberség és igazságosság által fognak lopni.
Miből gondolom, hogy ez így van? Aki ellop egy övcsatot, azt kivégzik; aki ellop egy államot, abból herceg lesz. A hercegek pedig a kapuikon belül őrzik az emberséget és igazságosságot. Ez nem az emberség, az igazságosság és a bölcsek bölcsességének eltulajdonítása? Ezért aztán az emberek igyekeznek kiváló tolvajokká válni és nemesi rangra jutni, és ellopni az emberséget, igazságosságot, velük együtt eltulajdonítani a vékákból, szakajtókból, mérlegekből, kétkaros mérőkből, abakuszokból és pecsétekből származó összes nyereséget. Nem tartja vissza őket ettől sem a pompás hintó, sem a királyi korona, és nem rettenti el őket még a hóhér bárdja sem. Mindezzel a rabló Csi nyereségét gyarapítják. Ez pedig a bölcsek vétke.
(1Az első kettőről a IV. fejezet 1. részében tett említést a könyv. Csang Hung az ókori Kína Su államának híres tudósa, asztronómusa és zeneelméletben jártas politikusa volt, akit i.e. 492-ben kivégeztek. Vu Ce Hszü-t i.e. 481-ben kényszerítette öngyilkosságra Vu királya.
2A második mondat értelme: Lu állam rossz bora
felbőszítette Csu uralkodóját, aki ennek ellenére mégsem Lu államot, hanem Csao
államot támadta, és ostromolta meg annak fővárosát, Han-tan-t.
3A hagyomány szerint Tien Cseng, akit Csi állam „tolvajának” nevez e fejezet szerzője, úgy kedveltette meg magát Csi lakosaival, hogy az átlagosnál nagyobb méretű edényekben osztotta a gabonát az embereknek, amikor azonban a gabona adót szedte be, akkor átlagos méretűeket használt. Elképzelhető, hogy erre utalt a fejezet szerzője.)
Forrás: The Sacred Books of China (angol nyelven)
The Complete Works of Zhuangzi (angol nyelven)
Chuang Tzu Chapters in Lin Yutang's Version (angol nyelven)
The Book of Chuang Tzu (angol nyelven)
Wang Rongpei: Zhuangzi (angol nyelven)
Wandering on the Way by Victor H. Mair (angol nyelven)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése