1. Aki megérti az élet valódi jellegét, az nem hajtja magát olyanért, amit az életben nem megtenni. Aki megérti a végzet valódi jellegét, az nem kapálózik, hogy megváltoztassa azt a tudás által. A testünk táplálásának alapvető előfeltétele, hogy anyagi dolgokhoz jussunk. Ám megesik az is, hogy a szükségestől több dolog áll rendelkezésre, a test mégis táplálék nélkül marad. Az életünk alapvető feltétele, hogy ne válasszuk el magunkat a testünktől. Ám megesett az is, hogy valaki nem választotta le magát a testétől, az élete mégis odalett. Amikor érkezik, az életet nem lehet visszautasítani és amikor távozik, nem lehet visszatartani.
Az egész világon azt gondolják az emberek, hogy életük
megtartásához elég, ha táplálják testüket. Milyen szomorú is ez! Viszont, ha a táplálás
nem elég ahhoz, hogy megtartsuk életünket, akkor mit lehetne tenni e világon,
ami elég volna? Bár lehet, hogy nem elég, mégis vannak olyan dolgok, amiket meg
kell tenni, nem pedig elkerülni azokat.
Aki nem akar törődni testével, annak az a legjobb, ha
elhagyja a világot. Azáltal, hogy elhagyja a világot, megszűnik a kötődése.
Azáltal, hogy megszűnik a kötődése, erényessé és békéssé válik. Azáltal, hogy
erényes és békés, újra tud születni, mint némelyek. Azáltal, hogy újra
megszületik, közel kerül [a Tao-hoz].
De miért elég, ha az ember elhagyja a világi ügyeket, és miért
elég, ha elfelejtkezik az életről? Ha elhagyja a világi ügyeket, a teste nem
merül ki. Ha elfelejtkezik az életről, az életereje nem csökken. Amikor a teste
teljes és életereje újra egész, eggyé válhat az Éggel. Ég és Föld a tízezer
dolog apja és anyja. Amikor egyesülnek, kialakul a testi forma, amikor
szétválnak, újra kezdődik minden. Amikor a test és életerő nem szenved csorbát,
azt úgy hívják, hogy alkalmazkodás. Életerőben megerősödve az ember visszatér,
hogy az Ég segítőjévé váljon.
Forrás: The Texts of Taoism (angol nyelven)
The Complete Works of Zhuangzi (angol nyelven)
The Book of Chuang Tzu (angol nyelven)
Wandering on the Way (angol nyelven)