3. Jen Jüan így szólt Konfuciuszhoz:
-- Mester, amikor sétálsz, én is sétálok. Amikor sietsz, én
is sietek, amikor pedig futsz, én is futok. Ám amikor úgy nekiindulsz, hogy még
por is elmarad mögötted, akkor lemaradva bámulok utánad.
-- Miről beszélsz, Huj? – kérdezte tőle a mester.
-- ’Amikor sétálsz, én is sétálok’ – ezalatt azt értettem,
hogy amikor beszélsz, akkor én is beszélek. ’Amikor sietsz, én is sietek’ – ezalatt
azt értettem, hogy amikor vitázol valakivel, akkor én is vitába szállok vele. ’Amikor
pedig futsz, én is futok – ezalatt azt értettem, hogy amikor az Útról beszélsz,
akkor én is az Útról beszélek. ’Ám amikor úgy nekiindulsz, hogy még a por is
elmarad mögötted, akkor lemaradva bámulok utánad’ – ezalatt azt értem, hogy meg
sem kell szólalnod, hogy higgyenek neked és hogy mindent befogadsz, részrehajlás
nélkül*. Bár nincsenek hivatali jelvényeid, az emberek mégis köréd gyűlnek. Nem
tudom, hogy hogyan lehetséges mindez.
-- Ah! – kiáltott fel Konfuciusz – Vizsgáljuk meg ezt figyelmesen! Az elme halálánál nincs nagyobb szomorúság, még a test halála is eltörpül mellette. A nap keleten kel és a távoli nyugaton nyugszik, a tízezer dolog pedig ehhez alkalmazkodik. A szemmel és lábbal rendelkezők őrá várakoznak, hogy beteljesíthessék feladataikat. Amikor felkel, teszik a dolgukat, amikor lenyugszik, eltűnnek. Mind a tízezer dologra érvényes ez: várnak, mielőtt meghalnak, várnak, mielőtt megszületnek. Valamikor megkaptam a testi formámat, és folyamatosan ragaszkodva hozzá várok a megsemmisülésre. Éjjel és nappal, folyton-folyvást a dolgokhoz igazodva cselekszem, és nem tudom, hogy mikor jön el a vég. Itt vagyok ebben az adott testben, és még akkor is, ha tisztában vagyok végzetemmel, akkor sem tudom, hogy mi fog történik előtte. Ilyen módon telnek napjaim, egyik a másik után. Egész életemben szoros barátságban álltam veled, mégsem értesz engem. Hát nem szomorú? Esetleg felfigyelsz valamire, amire én is felfigyelek, de az máris elillan. Mégis, úgy keresed, mintha még mindig létezne. Ez pedig olyan, mintha egy lovat keresnél a lóvásár után. Akkor teszem a legnagyobb szolgálatot neked, ha nem figyellek és te akkor teszed a legnagyobb szolgálatot nekem, amikor nem figyelsz engem. Emiatt miért vagy feldúlt? Bár az előző énem az, amire nem figyelsz, mégis marad belőlem valami, amit nem illan el.
Forrás: The Texts of Taoism (angol nyelven)
The Complete Works of Zhuangzi (angol nyelven)
The Book of Chuang Tzu (angol nyelven)
Wandering on the Way by Victor H. Mair (angol nyelven)