4. A kezdet a feljebbvalókon múlik, a részletek az alattvalókon; a lényeget az uralkodó határozza meg, a kidolgozást a miniszterei hajtják végre. A három sereg és azon belül az ötféle fegyvert használó katonák irányítása - ezek az erény jelentéktelen részletei*.
A jutalmak és büntetések haszna és kára, az ötféle büntetés alkalmazása– ezek a
nevelés jelentéktelen részletei**. Szertartások, törvények, mérlegelések, számítások,
vizsgálatok, formák és nevek gondos összevetése – ezek a jó kormányzás
jelentéktelen részletei***. A harangok és dobok hangja, a tollak és a hadizászlók
állása – ezek a zene jelentéktelen részletei****. Jajveszékelés, durva ruházat,
kenderből készült homlokpánt és karszalag, a különböző szintű temetkezési
szertartások – ezek a gyász jelentéktelen részletei. Ez az öt jelentéktelen
részlet szükséges a tiszta szellem működéséhez és a szív-elme képességének kifejlesztéséhez azelőtt, hogy használatba kerülnének. Ezeket a jelentéktelen részleteket ismerték a régi
időkben, de nem tulajdonítottak nekik jelentőséget.
Az uralkodó halad elől, a minisztere követi; az apa halad
elől, a fia követi; az idősebb fivér halad elől, az öccse követi; az idős halad
elől, a fiatal követi; a férfi halad elől, a nő követi; a férj halad elől, a
feleség követi. Elől halad a tiszteletreméltóbb és követi az alacsonyabb rangú, ugyanez az Ég és a Föld sorrendje is. Ezért a bölcs őket tekinti példának*****.
Az Ég tiszteletreméltóbb, a Föld alacsonyabb rangú – ez a
szellemi megvilágosodásuk sorrendje. Tavasz és nyár halad elől, ősz és tél
követi őket – ez a négy évszak sorrendje. A tízezer dolog folyamatos változása
és növekedése során minden gyökérnek és minden sarjnak meghatározott helye és
rá jellemző formája van – ez a kifejlődés és hanyatlás, az átalakulás és változás
állandó áramlása.
Ha a legtökéletesebb szellemiségűeket, az Eget és a Földet is
megkülönböztetik aszerint, hogy melyik tiszteletreméltóbb és melyik az
alacsonyabb rangú, és amelyek ennek megfelelő rangsorral és sorrenddel
rendelkeznek, akkor még inkább igy kellene lenni az emberek között. Az ősök
templomában tiszteljük a rokonainkat; az udvarban tiszteljük a rangot; a falvakban
tiszteljük az időseket; a hivatali ügyekben tiszteljük az arra érdemeseket. Ez
a nagy Út (Tao) sorrendje.
Ha az Útról beszélünk, de tagadjuk ezt a sorrendet, akkor
magát az Utat is tagadjuk. Ha egy olyan Útról beszélünk, amit tagadunk, akkor
hogyan is tudnánk azt követni?
(*A „három sereg” egy akkori kínai feudális állam három részre osztott
seregét jelenti. Az „ötféle fegyver” általában a dárda/lándzsa, az alabárd, a
harci fejsze, a pajzs és az íj, bár létezik másfajta felsorolás is.
**Az ötféle büntetés általában tetoválás/tüzes vassal való jelölés,
orrlevágás, láblevágás, kasztrálás és halál.
Ebben a 4. részben a konfuciánusi elvek közé legista tanítás is keveredik. A legizmus szerint az uralkodónak teljhatalommal kell rendelkezni, aki nem feltétlenül erényes. Sokkal inkább azt kell figyelembe vennie, hogy mi hasznos az állam számára. Az embereket jutalmakkal és büntetésekkel, vagyis elsősorban törvényekkel kell irányítani.
***A legizmus elvárása szerint ezek az érdemes (azaz az uralkodóhoz hű) hivatalnokok feladatai közé tartoznak.
****A zenéhez hozzátartozik a tánc is. Burt Watson értelmezése
szerint itt olyan táncról van szó, amit tollakkal és jak farkából készült
bojtokkal táncolnak, míg mások szerint inkább valamiféle hadifelvonulásról,
amin sisaktollakat és hadizászlókat használnak.
*****A konfucianizmussal szemben a legizmus elutasította a patriarchális társadalmi viszonyokat és a hagyományokat. Úgyhogy feltehetően ettől a bekezdéstől kezdve a továbbiakban már a konfuciánusi behatás érvényesül)
Forrás: The Sacred Books of China (angol nyelven)
The Complete Works of Zhuangzi (angol nyelven)
The Book of Chuang Tzu (angol nyelven)
Wandering on the Way by Victor H. Mair (angol nyelven)
Legizmus